Generalsekreteraren: ”Bra och viktigt att vi vågar prata om ätstörningar”

Internationella sportklätterförbundet IFSC inför nya, hårdare regler för att motverka ätstörningar inom klättringen. Svenska Klätterförbundet fokuserar aktivt på frågan sedan flera år. – Vi arbetar ständigt med det, framförallt inom landslagsorganisationen. Klättrarnas hälsa och välmående har alltid högsta prioritet, säger Emma Borggrén-Franck, generalsekreterare för Svenska Klätterförbundet.

SVT gjorde på fredagsmorgonen en intervju med en av forskarna bakom den svenska ätstörningsstudien CLIMB, Klara Edlund, och klättraren Emil Abrahamsson. Intervjun lyfter de stora problemen med ätstörningar inom internationell tävlingsklättring, som har blivit extra aktuella i och med att internationella sportklätterförbundet, IFSC, inför nya regler för att komma tillrätta med problematiken.

– Det är bra att frågan och den svenska studien lyfts av SVT. Osunda kroppsideal finns i hela samhället, så även inom klättringen, och det är viktigt att belysa det. Gärna alla dagar om året, säger Emma Borggrén-Franck, generalsekreterare för Svenska Klätterförbundet.

Inom den svenska landslagsorganisationen arbetar man aktivt med frågorna. Landslagsledningen är väldigt positiv till IFSC:s nya hårdare regler, som bland annat innebär en checklista med kontroller av bland annat blodtryck, vilopuls och BMI. Atleterna måste klara testerna för att få tävla.

– De kommer att göra stickprover på de internationella tävlingarna, vilket är jättebra. Vi i Sverige jobbar redan enligt de här principerna och har lätt att leva upp till kraven, säger Patrik Kleveback Blom, sportchef.

Landslagets förbundskapten Björn Strömberg arbetar långsiktigt med hållbar idrott. Han välkomnar den nya forskningen:

– Det är en styrka att vi får mer kunskap om området. Därför är det väldigt bra att studierna görs.

Svenska Klätterförbundet står bakom tränarutbildningar inom klättring. Där förmedlas en tydlig bild av att klättrare får och bör vara olika, att varje individ utgår från sin egen kropp och sina egna förutsättningar och att klättring ska vara roligt.

– Vi är glada att det här lyfts och vi har haft fokus på det länge i förbundet. Svenska Klätterförbundets forskningsråd är involverade i studien CLIMB, och vi ser fram emot att höra mer om deras resultat. Det är sådant som gör oss bättre och ökar våra möjligheter att utvecklas, säger Emma Borggrén-Franck.

FAKTA/CLIMB

CLIMB är en vetenskaplig studie med syfte att kartlägga och öka kunskapen om klättrares hälsa. 183 klättrare och 180 icke-klättrare deltar, för att vi ska kunna se om det är skillnad. Studien är planerad att pågå i ungefär två år och genomförs av Göteborgs universitet, Karolinska Institutet, Sophiahemmet samt Gymnastik- och Idrottshögskolan. Det är en av de första studierna som genomförs om ätstörningar inom klättring – i världen.