Nya Sverigeföraren: "Vi vill locka nya användare"
Företaget Authentic Media köpte förra året den populära sajten Sverigeföraren. Nu berättar ägaren Jesper Norling om målet med hemsidan.
– Vi vill attrahera nya användare. Det kändes som om unga, nya klättrare inte lockades av den gamla sajten, säger han.
Många svenska klättrare lyfte på ögonbrynen när Sverigeföraren i slutet av 2013 plötsligt fick ett helt nytt utseende. Grundarna, Stockholmsduon Per Lindh och Niclas Emdelius, hade sålt sajten.
Numera är hemsidan baserad i Hofors, som ligger mellan Gävle och Falun.
– Vi är ett kompisgäng från Hofors som började klättra för några år sedan. Vi kollade in Sverigeföraren, men tyckte hemsidan behövde ett lyft. Vi kontaktade Per och Niclas och sade att vi kunde göra Sverigeföraren mer modern. Det ledde till ett köp av sidan, berättar Jesper Norling.
Formellt ägs Sverigeföraren av Jespers företag Authentic Media, som producerar hemsidor. Övriga finansiärer är hans lillebror Philip Norling, 24, samt Markus Petersson och Christoffer Dahlberg, båda 27.
Jesper Norling arbetar även med marknadsföringen i ett familjeföretag som säljer takplåt online.
– Vi ville förenkla möjligheten att hitta till en klippa. Nu har vi lagt in en GPS-knapp så man kan klicka upp en klippa via mobiltelefonen och Google Maps. Vi ville också göra det lättare att lägga till nya klippor genom ett enklare redigeringsverktyg, säger han.
På internetforum som utsidan.se har kritiken mot nya Sverigeföraren inte varit nådig.
– Vi tycker att vi har lyckats ganska bra. Men självklart försöker vi ta till oss kritiken och göra hemsidan bättre. Vi vill ju hålla den gamla sidans kundbas så nöjd som möjligt och vi prioriterar de gamla användarna, säger Jesper Norling.
Den nya Sverigeföraren har haft en del barnsjukdomar, vissa funktioner har inte fungerat som de ska. Flera av kritikerna anser att hemsidan inte längre är användarvänlig.
– Vi håller inte riktigt med. Ser man på den gamla sökfunktionen så är vår bättre, man kan använda flera sökord och få en mer specifik träff. Hemsidan är även bättre sökordsoptimerad, så den syns bättre på Google. Vi tror att nya användare lättare hittar till Sverigeföraren i dag, säger Jesper Norling.
Kritiken ledde nyligen till att Authentic Media åter lät publicera den gamla Sverigeföraren, som nu finns på nätet parallellt med den nya sajten.
Användare som var registrerade på den gamla hemsidan kan även uppdatera och redigera densamma, precis som tidigare. Det går däremot inte att registrera sig som ny användare.
– Vi kommer att hålla den gamla sidan i gång under några månader. Om väldigt få eller ingen besöker sidan så finns ingen anledning att ha den online, säger Jesper Norling.