Västerviks KK: "Elitklättrarna måste delta i cuperna"

Seniorlandslaget och flera medlemmar i landslagens träningsgrupper kommer inte till Sverigecupen i bouldering i Västervik på lördag.
Västerviks Klätterklubb kräver nu att cuptävlingar ska vara obligatoriska för elitklättrarna.
I ett brev till Svenska Klätterförbundets styrelse riktar VKK kritik mot bland annat landslagsledningen.
– Vi tycker att Sverigecupen ska bli en riktig cuptävling, en bas för vad vi ska kunna visa upp internationellt. Målsättningen måste vara att locka de bästa klättrarna. Hur ska vi annars kunna plocka ut ett landslag, säger Stefan Rasmussen i VKK.
Det som aktualiserat frågan är en tävlingskrock. Cuptävlingen i Västervik hålls samma helg som Purple Open i Stockholm. Men problemet är gammalt, menar VKK. Många i landslaget och tävlingsgrupperna har genom åren avstått från deltagande i cuptävlingar.
– Som ledläggare och arrangör vill jag naturligtvis se Sveriges bästa klättrare här i Västervik. Men några av de duktiga tjejerna har valt att ställa upp i Purple Open i stället. Inte undra på att Sverigecupen förlorar sin status. Vi tycker att alla medlemmar i landslagen och dess träningsgrupper borde vara med på Sverigecupen, de är ju med och tävlar upp våra pengar utomlands, säger Stefan.
Förbundskaptenen Reino ”Nicki” Horak välkomnar brevet från Västervik.
– I grund och botten håller jag med. De som aspirerar på en landslagsplats, vill tävla internationellt och ta del av förbundets subventioner förväntas ställa upp på SKF:s nationella tävlingar och nordiska mästerskap, säger han.
Men i praktiken är det svårt att ställa undantagslösa krav, menar han.
– Det kan finnas personliga skäl till att inte ställa upp i en tävling: sjukdom, skador, dödsfall inom familjen, högskoleprov och så vidare. Sedan finns det klättrare som exempelvis bara tävlar i lead, då kan man inte förvänta sig att de ska ställa upp i bouldertävlingar. De har inget intresse av det.
Juniorerna är duktiga på att ställa upp, anser Reino. På seniorsidan har deltagandet varit sämre, men det har sina förklaringar, påpekar han. I flera år saknade seniorerna en stabil ledning och utbudet av tävlingar var dessutom magert.
– Förra året hade vi fler starter på seniorsidan än på flera år sammantaget. Så i år kan jag ställa lite mer krav på seniorerna, säger Reino.
Klättrare som är med i landslagen och träningsgrupperna kan få en del av kostnaderna betalda av SKF när de ställer upp i internationella tävlingar och på träningsläger. Reino Horak, som ansvarar för budgeten, avgör vid varje enskilt tillfälle hur stort bidraget blir.
– Men den största delen får deltagarna oftast betala själva. Det är inte som i skidlandslaget eller liknande, vi har inte de pengarna i SKF.