Vi vet att ni saknar Bergsport – det gör vi också

Tidningen Bergsport har tagit en paus. Vi på Svenska Klätterförbundet vill lansera en ny, förändrad medlemstidning – helst med en eller flera samarbetspartners. Så, håll ut. – Vi jobbar på det, säger Emma Borggren-Franck, generalsekreterare.

Tidningen Bergsport har delats ut till alla medlemmar i förbundsanslutna klätterklubbar.

Papperstidningen Bergsport, så som vi känt den sedan 1973, pausades i mars för snart ett år sedan. Förlaget som producerade tidningen sa upp avtalet med SKF och förbundet stod inför en dubblad kostnad för utgivningen.

Emma Borggren-Franck, generalsekreterare, förklarar beslutet:

– Det mest ansvarsfulla sättet att använda medlemmarnas pengar var att ta en paus. Vårt primära mål är att utveckla möjligheterna för klättring i Sverige och det är där vi ska lägga mest resurser. När en medlemstidning börjar kosta som en heltidsanställd är det dags att ta sig en funderare, säger hon.

Janna Holmqvist, som sedan i höstas är kommunikatör på SKF, förstår besvikelsen.

– Det är sorgligt när printprodukter försvinner. Papperstidningar är greppbara och skapar en positiv känsla över att kolla posten. Någon har valt ut innehållet och prioriterat läsningen, vilket är fint och bra. Jag hoppas att vi ska kunna erbjuda något bra framöver också, men i dagsläget vet vi inte exakt vad, säger hon.

Janna jobbar just nu med en annan nyhet inom kommunikationsområdet: En ny sajt som ersätter bergsport.se. Det arbetet tar mycket tid och den nya varianten av Bergsport har därför fått vänta. När arbetet med nya tidningen snart drar igång står ett samarbete med en eller flera andra aktörer högt på önskelistan.

– Vi har nästan 15 000 medlemmar som bör vara av intresse för ganska många varumärken och butiker. Dessutom är klättring en växande sport ingen vet exakt hur många som definierar sig som klättare i Sverige, men det är betydligt fler än våra medlemmar, säger Janna Holmqvist.

Just nu kommunicerar vi på förbundet enbart digitalt med medlemmarna, via sociala medier, nyhetsbrev och på bergsport.se. Där rapporterar vi både om sådant som sker inom SKF och om klätternyheter i stort. Rapporteringen om corona och klättringen har varit tongivande sista tiden, men självklart skriver vi även om annat, som ny bultstandard och allra senast om ett par nysläppta svenska klätterfilmer. Även om digital läsning är något helt annat än print, försöker vi presentera ett blandat innehåll även här. Nyligen publicerade vi en krönika om en driven resa för isklättring och före jul skrev alpina kommitténs Rafael Jensen en bokrecension.

Janna Holmqvist, som själv har jobbat i tidningsbranschen i tio år, ber medlemmarna hålla ut tills en ny lösning är på plats.

– I 47 år inspirerade Bergsport svenska klättrare. Vi vill fortsätta med det, men på ett nytt sätt. Hör av er om ni har idéer för en ny produkt eller rent av vill inleda ett samarbete. Vi är öppna för diskussion, säger hon.


Kontakta Janna Holmqvist, kommunikatör, för mer information: janna.holmqvist@klatterforbundet.rf.se.