Nya hallar i Härnösand och Lerum – så gick det till

Två nya klätterhallar har byggts i Sverige. Härnösands Klätterklubb öppnar sin första hall och i Lerum har hallen Grepp dragit igång.

Klätterhallen i Härnösand tar form.

Redan när Härnösands KK bildades för tio år sedan fanns idén om en egen hall. Ett av problemen var att hitta en lämplig lokal. Men nu i september öppnar klubben en hall med 200 kvadratmeter golvyta och både bouldering och repväggar.

Klubben har tidigare haft runt tio medlemmar, något som förändrats dramatiskt i samband med öppnandet.

– Nu är vi plötsligt över 60 medlemmar och vi har 60 anmälningar till våra barngrupper. När vi kör igång grupperna så lär medlemsantalet explodera, säger kassören Per Jonsson.

Klätterhallen i Härnösand.

Budgeten för hela projektet var på 2,5 miljoner kronor. Hur kan en så pass liten klubb klara det? Svaret är olika former av bidrag. Härnösands KK har fått 1,4 miljoner kronor från Allmänna arvsfonden och 750 000 kronor i anläggningsstöd från RF-Sisu.

Byggnaden ägs av fastighetsföretaget Westerlinds, som också har bidragit genom anpassningar av lokalen.

Klubben skulle enligt den ursprungliga budgeten betala 30 000 kronor, men summan ser ut att sluta på omkring 100 000.

– Det här är en gammal industrilokal och det finns en padelhall och ett gym i huset också. Kontakten med Westerlinds och att söka bidrag började vi med för ungefär ett år sedan. Bygget av väggarna startade i början av augusti i år, berättar Per.

Målgruppstänk gav nya klättrare

Klubben köpte klätterväggarna och monteringen från företaget T-Wall.

– När man väl bestämmer sig i ett sådant här projekt är det ganska tydligt vad som behövs göras. Men det dök upp saker vi inte hade tänkt på. Personer med funktionsvariation är en målgrupp som vi uppmärksammade på grund av att de angetts som målgrupp för flera av bidragen. Nu har vi kollat intresset hos sådana föreningar och öppnat upp för nya, potentiella klättrare.

Hur man ska klara av anstormningen av klättersugna barn och vuxna blir en utmaning.

– Vi börjar i den skala som vi pallar, med prova på-klättring, barngrupper och klubbkvällar. Förhoppningen är att när vi blir fler klubbmedlemmar så vill fler ställa upp och hjälpa till, säger Per.

75 mil söderut – bygge i Lerum

I Lerum på västkusten slog Björn och Ewa Strömberg nyligen upp dörrarna för klätterhallen Grepp. Sedan i mars då de fick bygglov har paret tillbringat en stor del av sin vakna tid med att bygga, inreda och förbereda.

De driver hallen som ett företag, vilket inte är nytt för Ewa som sedan många år driver en blomsterbutik i Stockholm. Björn är förbundskapten för svenska klätterlandslaget och har jobbat länge i olika klätterhallar i Göteborg.

Delar av klätterhallen Grepp i Lerum.

Tankarna på att öppna en klätterhall har funnits länge, men blev allvar när paret Strömberg flyttade till Lerum i februari 2020.

– Ewa kommer från Lerum och skulle visa mig var idrottshallar och gym ligger. Då hängde det en ledigskylt på en lokal. Jag ringde och sade att jag var intresserad. Det visade sig att hyresvärden hängt upp skylten bara några timmar tidigare. Det kändes nästan förutbestämt, berättar Björn.

Värden rustade upp lokalen

Björn och Ewa löste finansieringen med banklån, lån från Almi och egna pengar. Lokalen var lite nedgången, men hyresvärden rustade upp den och renoverade bland annat ventilationssystemet och byggde nytt tak. Björn och Ewa har även anlitat byggfirmor, målare och klätterväggtillverkare.

– Vi har pantsatt vårt hus och satsat allt på det här. Det känns jätteskönt att vara igång, säger Björn.

Hallen är 2800 kvadratmeter stor och har bland annat en särskild barnavdelning där allt är anpassat för små människor.

Receptionen på Grepp i Lerum.

Det svåra med att starta en klätterhall är att hitta en lämplig lokal och en bra hyresvärd som tror på idén, menar han. Sedan måste man förmå en bank att ge lån, vilket är långt ifrån självklart. Paret Strömberg kontaktade flera banker innan de fick napp.

Björn och Ewa är också drivande i Västkustens Sportklätterklubb, som nu har knutits till hallen och bytt namn till Lerums Klätterklubb. Alla som köper årskort blir automatiskt medlemmar i klubben.

– Det är viktigt för oss att ha ett nära samarbete med Svenska Klätterförbundet och vi kommer att ha utbildningar, examinationer och tävlingar, säger Björn.