Incidentrapport #8: Häller, Bohuslän

Plats: Häller, Bohuslän
Problem: Z-sprickan, 7a
Händelse: Fall utanför crashpad
Personskador: Mjukdelsskador under och runt hälarna

Robin tog sats och skickade mot kanten. Men han lyckades inte sätta movet, utan föll – rakt ned på stenhällen.

Robin samlar krafterna nedanför Z-sprickan efter att olyckan inträffat.

Sommaren 2018 åkte Robin Lindell från Halmstad på semester till Bohuslän tillsammans med kompisar. Vid Häller gav han sig på klassikern Z-sprickan, en relativt hög boulder som har haft massor med bestigningar genom åren.

Han hade två crash pads och två personer som spottade honom.

– Jag kom förbi kruxet, vilade och ”skakade ut” innan det sista flyttet upp till kanten. Jag kollade ned för att se så att paddorna låg rätt och mina spotters var redo, berättar Robin.

Han skickade till kanten, men missade och föll ganska kontrollerat rakt ned.

– I fallet tänkte jag plötsligt ”oj, jag kommer hamna utanför paddan”. Jag landade jämfota på den sluttande stenhällen och kände en skarp smärta i båda hälarna.

De som spottade försökte dämpa fallet och putta in honom mot paddorna, men det hjälpte inte.

I sällskapet fanns en kvinna som är sjuksköterska och med i packningen fanns ett första hjälpen-kit. Hon lindade Robins fötter med bandage, därefter kunde han halta tillbaka till bilen.

Ett par dagar senare besökte han Halmstads sjukhus. Röntgenbilderna visade inga frakturer, så han klarade sig med mjukdelsskador.

– Jag tror jag var sjukskriven i fyra veckor och gick med kryckor. Jag hade ont, men kunde gå hyfsat. Det läkte bra, berättar Robin.

Olyckan var tack och lov inte särskilt allvarlig, men är ett talande exempel på den vanligaste olyckstypen vid bouldering utomhus, nämligen fotskador vid fall.

Robin tror att en blandning av faktorer låg bakom olyckan. Den hade kunnat undvikas om de haft fler crash pads eller om någon flyttat en av paddorna medan Robin klättrade.

– Men det var lite svårt att bedöma den bästa placeringen för paddorna. I mitt huvud, när jag klättrade, var jag ovanför paddorna och visste att jag hade två spottare.

– Sedan handlade det också om kommunikation. Jag borde ha varit tydligare med min plan att jag skulle gå dynamiskt upp till kanten, vilket resulterade i en oväntad fallriktning.

Varför publicerar vi artikeln?

I artikelserien berättar vi historien bakom några av de incidentrapporter som klättrare har skickat in till klätterförbundet. Förhoppningen är att vi ska lära oss av andras erfarenheter och påminnas om att klättring sker i en riskmiljö.

Personerna som intervjuas i artiklarna har gett sitt medgivande till publiceringen.

Om du bevittnar eller råkar ut för en olycka eller ett tillbud – rapportera den till oss. Du kan vara anonym. Klätterförbundet arbetar löpande med säkerhet kring klättring. Varje gång vi får kännedom om en incident växer vår samlade kunskap om risker.

Läs tidigare delar i serien:

Incidentrapport #7: Ringkallen, Västernorrland
Incidentrapport #6: Grönbrinksberget, Stockholm