Premiär för Sverigecupen i skidalpinism

Till helgen inleds Sverigecupen i skidalpinism, en cup som knyter samman tävlingarna i Sverige. Hela sju tävlingar ingår och förbundets Ski Upp-vagn finns på plats på flera av dem. Dels för att låna ut tävlingsutrustning, dels för prova på. – Vi vill att ännu fler får prova skidalpinism, säger Janna Holmqvist, kommunikationsansvarig på Svenska Klätterförbundet.

En bild från inofficiella SM – Keb Classic. Foto: Henrik Dahlstedt

Skidalpinism, eller skimo, är populärt i alpländerna. Intresset växer även i Sverige och under säsongen 22/23 gör Sverigecupen premiär. Cupvinnarna uppmärksammas och priser lottas ut bland alla som deltar i cupen, som består av sju olika tävlingar.

Entusiasten Daniel Knabäck kommer att finnas på plats med Ski Upp-vagnen under flera deltävlingar.

– I den har vi raceutrustningar till utlåning. I samband med några av tävlingarna är ambitionen att det också ska vara möjligt att prova på, säger han.

Första tävlingen är Åre Vertical, som arrangeras den 10 december. Då arrangeras även en uttagningstävling inför ungdoms-OS, som går i Italien i slutet av januari.

– Vi planerar att skicka dit två ungdomar, säger Patrik Kleveback-Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet.