Hannes Puman vidare till semifinal – OS-drömmen lever

Hannes Puman är vidare till semifinal i den pågående OS-kvalserien. Lördagen blir intensiv, med bouldering som första gren och lead som andra.

Hannes Puman under boulderkvalet i OS-kvalseriens första deltävling. Kazushige Nakajima/IFSC

Det blev en spännande arla fredagsmorgon för svenska klättrare som följde Hannes Pumans kvalklättring i Kina. Efter torsdagens bouldering krävdes ett bra resultat för att Hannes skulle blir en av 20 i semifinalen. Och det gick precis. Sveriges OS-hopp låg länge på plats 20, när klättrare efter klättrare föll och gjorde ett sämre resultat än Eskilstunasonen.

Förbundskapten Björn Strömberg kommenterar från Shanghai, på kvällen kinesisk tid:

Sjukt spännande kval i dag! Otroligt skönt med en ”stolpe in” och avancemang till semi. Nu har vi laddat med god mat, i morgon blir det tidig start, säger han.

Varje land får ha max två deltagare i OS. Österrike har en klättrare kvalad, och kan därmed få med en från kvalserien. Frankrike, som har fyra klättrare i kvalserien, har än så länge ingen kvalad och kan därmed få in två från Shanghai och Budapest, som är nästa deltävling. Det kan påverka läget för Hannes i positiv riktning.

Går det bra för många fransmän, exempelvis, får man räkna bort dem från resultatet när det gäller möjligheten att kvala till OS, eftersom de inte har så många platser, säger Patrik Kleveback-Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet.

Semifinalen går att se live här, dock smått okristligt svensk tid. Boulderingen inleder under natten till lördag, 03.30, och lead går en lite mer human tid: 07.30 på lördagsmorgonen. Här är tävlingens resultatsida.

Observera att det är upp till Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) att besluta om huruvida Hannes Puman får en plats i OS-truppen om han lyckas kvala.