Lollo Blomberg: ”Förbundsmötet är avslutat – hör av er om ni undrar något”

Förbundsmötet 2024 är avklarat. Styrelsens ordförande Lollo Blomberg skriver en kommentar direkt till klubbarna och medlemmarna.

Lollo Blomberg, ordförande i förbundets styrelse, uppmuntrar klubbarna till mer kontakt. Foto: Lars Lindwall

Jag vill tacka alla ombud och klubbar för det fortsatta förtroendet att få vara er ordförande i ytterligare två år till. Vi har hunnit komma igång med den nya styrelsen och det känns verkligen bra. Valberedningen har gjort ett fint arbete med att hitta engagerade ledamöter med olika och kompletterande kompetenser och drivkrafter. Jag ser verkligen fram emot den här mandatperioden.

Vi i styrelsen noterar ibland att det finns en spänning mellan förbundets centrala nivå och klubbarna. Ofta, när vi får tillfälle att dyka in i frågorna som berörs, har spänningen sin grund i okunskap om den verksamhet som faktiskt bedrivs. Jag vill uppmuntra er att höra av er om ni har frågor eller funderingar. Det går fint att ringa eller mejla direkt till mig. Även kansliet är bra på att svara på frågor. Och på det temat: Ni i klubbarna kommer att få en kontaktperson i styrelsen. Vi återkommer med mer information om det.

Förbundsmötet i Uppsala den 2 juni ajournerades och återupptogs digitalt den 19 juni. Det var färre klubbar med under mötets andra del, men några nya som inte var med i Uppsala. Även om vi fick många hejarop i Uppsala, så bar vi en känsla av frustration efteråt. Vi hann inte med att svara på ett bra sätt på allt som uttalades där. Det är viktigt för oss att ni i klubbarna förstår våra lärdomar och hur vi tänker, därav frustrationen. Nu, efter den andra delen av förbundsmötet, är känslan mycket bättre.

Protokollet från förbundsmötet publiceras under sommaren. Vi vill uppmuntra er att följa våra sociala kanaler (framförallt Facebook och Instagram) och att läsa vårt nyhetsbrev som skickas till er som klubbföreträdare. Under semesterperioden är kansliets personal lediga, men räkna med att vi håller er informerade under hösten.

Och än en gång: Är det något ni undrar, hör av er. Vi vill verkligen att ni ska veta vad som pågår i förbundet.

/Lollo Blomberg, ordförande för Svenska Klätterförbundet