Ingen OS-plats för Hannes Puman

Det räckte inte hela vägen för Hannes Puman i OS-kvalet. Allt talar för att det inte blir någon biljett till OS I Paris.

– Vi hade behövt en fullträff, men så blev det tyvärr inte, säger förbundskaptenen Björn Strömberg.

Foto: Björn Pohl

I den ungerska huvudstaden Budapest pågår den sista kvaltävlingen till OS i Paris. Och det var sista chansen för Hannes Puman att ta sig till de olympiska spelen.

I går torsdag hölls boulderkvalet och Hannes kom på 34:e plats, vann gjorde belgaren Hannes van Duysen. När leadkvalet gick av stapeln i dag slutade Hannes på delad 27:e plats. Alexander Megos från Tyskland vann.

Placeringarna innebär med största sannolikhet att Sverige inte får någon plats till OS i sportklättring.

– Nu är det fyra år kvar tills nästa OS-kval, säger förbundskaptenen Björn Strömberg, som är på plats i Budapest.

– Men jag är imponerad av Hannes. Han har fokuserat 100 % på den här uppgiften under lång tid och gjort ett jäkla jobb. Det känns lite tråkigt eftersom han är i väldigt, väldigt bra form. Han fick det inte att stämma helt.

Hannes och Björn stannar i Budapest tills på måndag. Nu ska de snacka igenom hur tävlingen gick, men också passa på att kolla in de andra sporterna som har OS-kval i staden.

Foto: Björn Pohl