Uppmaning till klubbarna: Se över IdrottOnline snarast – följ enkla guiden

Riksidrottsförbundet förändrar systemet som samlar medlemmar i svenska idrottsföreningar, IdrottOnline. För att Svenska Klätterförbundet ska kunna skicka ut höstens nummer av Bergsport till rätt mottagare krävs en insats av klubbarna. – Det är bara att höra av sig till oss på kansliet om ni har frågor, säger Andreas Enqvist, kansliansvarig på Svenska Klätterförbundet.

När medlemregistret är uppdaterat kan alla medlemmar få Bergsport som förväntat.

Riksidrottsförbundet har påbörjat en omstrukturering av personregistret i IdrottOnline. Det gamla begreppet Aktiv i Idrott tas bort och ersätts av nya roller: Utövare och Aktivitetsledare. Svenska Klätterförbundet har skapat en variant av utövare som kallas klättrare, och nu behöver alla klubbar kategorisera sina betalande medlemmar i den nya kategorin.

– Det är RF som har initierat detta och vi inom klättringen behöver anpassa oss till det. Vi ber därför våra klubbar att gå in och kategorisera sina medlemmar snarast, så att vi kan skicka höstens nummer av Bergsport till rätt mottagare, säger Andreas Enqvist, kansliansvarig.

Kategoriseringen behöver vara genomförd senast 31 augusti. Bergsport skickas inte ut i efterhand till medlemmar vars klubbar inte har genomfört uppdateringen, då kostnaden blir betydligt högre.

Vi har tagit fram en guide som visar exakt vad klubbarna behöver göra. Det ska inte vara några problem, men självklart får klubbföreträdare höra av sig om de stöter på problem, säger Andreas Enqvist, kansliansvarig på Svenska Klätterförbundet.

Guide: Så gör ni för att uppdatera registret

Klubbar som använder externa medlemssystem, som exempelvis Sportadmin, måste regelbundet synkronisera registret med IdrottOnline. Det är allra viktigast inför utskick av Bergsport samt vid fakturering.

Vid den synkroniseringen behöver guiden också följas. Annars blir det fel i registret, vilket leder till att medlemmar blir utan Bergsport och klubbarna faktureras för fel antal medlemmar, säger Andreas Enqvist.

Hör av er till till kansliet vid frågor:

Andreas Enqvist: andreas.enqvist@klatterforbundet.rf.se, 070-238 69 46
Nadia Bazydlo: nadia.bazydlo@klatterforbundet.rf.se, 070-240 27 92