Svenska Klätterförbundet lanserar Paraklättringens Dag

Svenska Klätterförbundet vill se fler aktiviteter för paraklättrare. För att bidra till utvecklingen testar förbundet konceptet Paraklättringens Dag. Den 21 september är det dags, och både barn och vuxna är välkomna. – Vi kan räkna med en inspirerande dag, säger Tove Wåhlin, projektledare på Svenska Klätterförbundet.

Liv Wikman Gandré och Daniel Nygren är två förebilder inom svensk paraklättring. Liv är aktiv tävlingsklättrare och Daniel har varit det, båda med Nacka Värmdö som hemmaklubb.

Paraklättring ökar i popularitet, och kliver in på OS-programmet i Los Angeles 2028. Flera klubbar och gym erbjuder paraverksamhet, och vilket tyder på att den internationella utvecklingen påverkar oss här i Sverige.

– Med det här eventet vill vi inspirera både nya och mer erfarna paraklättrare. Eftersom NM i paraklättring arrangeras i Göteborg i oktober, kommer det att finnas leder på hög tävlingsnivå, såväl som nybörjarnivå, säger Tove Wåhlin, projektledare på Svenska Klätterförbundet.

På Paraklättringens Dag erbjuds anpassade klätterleder, coachning och workshops. Målet att alla deltagare ska känna sig inkluderade och stärkta. Såväl barn som vuxna, nybörjare som vuxna, är välkomna. Bakom eventet står Svenska Klätterförbundet, tillsammans med Nacka Värmdö Klätterklubb och Klätterverket Gasverket.

– Vi skapar en dag där alla, oavsett erfarenhet eller funktionsvariation, kan uppleva den frihet och kraft som klättring ger. Det handlar om att hitta sin egen väg uppför väggen och att känna glädje i att övervinna det som först verkade omöjligt, säger Tove.

Anmäl dig senast den 20 september – mer info finns här

In och diskutera i Facebookeventet, om ni vill – HÄR är det