Lollo Blomberg: “Klättring är lösningen på alla problem”

Svenska Klätterförbundets ordförande Lollo Blomberg skriver några rader om höstens första fysiska möte med förbundets nya styrelse.

Styrelsen träffades funder en helg i Stockholm i månadsskiftet augusti-september. Fokus var uppstart för den nya styrelsen och att tänka framåt tillsammans med kansliets personal.

Vi inledde med att ta oss igenom förväntningar i våra olika roller, vilka vi är och vad vi har för styrkor och svagheter. Det känns verkligen bra att få ha den möjligheten att få starta upp en grupp ordentligt som ska arbeta tätt tillsammans de kommande åren. Vi i styrelsen har många gemensamma förväntningar och egenskaper; alla brinner för klättring och vill driva klättringen framåt i en positiv riktning, och för alla oss betyder klättring mycket; det sociala, gemenskapen och träningsformen. Samtidigt hamnade vi inom klättringen av olika anledningar och vi brinner lite extra för olika områden. Det är ju därför vi är där vi är.

Under förmiddagens workshop och visionära arbete blev jag allt mer övertygad om att klättring är lösningen på alla problem: från gängkriminalitet till psykisk ohälsa. När jag springer på Jakob Forssmed, vår socialminister, ska jag absolut lyfta den frågan. Han är väldigt engagerad och deltar i dialoger med både Riksidrottsförbundet och Svenskt Friluftsliv.

På eftermiddagen tog Bobby Ong (vice ordförande) oss igenom en utvärdering av förbundsmötet och vad vi kan göra bättre till nästa gång. Känslan var positiv och många bra beslut togs i Uppsala. Syftet var att skapa samsyn kring beslut, prioriteringar och vägen framåt. Vi fick en vision att öka antalet deltagande klubbar på nästa förbundsmöte, från dryga 20 till 50 klubbar. Vi får se om vi lyckas.

Lördag kväll bjöd på solig klättring vid Kanalklippan, som ligger alldeles nära Södermalm, gemensam middag och norrsken för den uppmärksamma.

På söndagen hade styrelsen och kansliets personal en halvdag för att prata om de olika verksamhetsområdena. Både allt som görs och även utmaningar. Att få ses och prata, ställa frågor och hitta gemensamma lösningar är otroligt värdefullt. “Samsyn” och “modiga” var några återkommande ord under förmiddagen.

Under eftermiddagen godkändes verksamhets- och ekonomirapporten, vi beslutade om indelning av olika ansvarsområden samt en något förbättrad arbetsordning.

Ni som är engagerade i en klubb kommer att få höra mer ifrån både styrelsen och kansliet. Ni kommer att få en kontaktperson i styrelsen när det kommer till större frågor, remissrundor och ordförandenätverk medan kansliet planerar för en turné ut till klubbarna under 2025. Vi ser fram emot en tätare dialog med er under denna mandatperiod.

Nästa styrelsemöte sker digitalt i oktober och sedan har vi ett fysiskt möte i november.

Lollo Blomberg, ordförande Svenska Klätterförbundet