Klättrare allvarligt skadad i firningsolycka på Simonsberget

En dansk man skadades allvarligt vid ett markfall på 20 meter vid Simonsberget utanför Nyköping. Olyckan inträffade under Tunabergsträffen och många klättrare var på plats.

Den skadade klättraren fördes med helikopter till Karolinska Universitetssjukhuset. Foto: Thomas Dahlgren

Det var på fredagen strax efter klockan 17 som mannen föll till marken från hyllan ovanför leden Kirsti himmelsfärd.

Andra klättrare blev vittnen till olyckan och sprang fram för att hjälpa till. Räddningstjänst och flera ambulanser larmades ut. Klättraren fördes med ambulanshelikopter till Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.

Klättraren och hans kamrat skulle sig fira sig nedför berget i etapper. De firade från bultankaret ovanför leden Zack, ned till en hylla där bultankaret på Kirsti himmelsfärd sitter. Kamraten firade först och satte fast sig i ankaret. När den andre klättraren kom ned till hyllan för att göra detsamma föll han till marken.

Den skadade mannen kommer från Danmark och är en mycket erfaren klättrare. Han drabbades av flera svåra frakturer.

– Självklart påverkade händelsen träffen och alla vi som var med. Folk pratade mycket efteråt, någon grät. Vi tog ändå beslutet att fullfölja träffen, säger Christer Åstrand, ordförande i Tunabergs Högfjälls- och Klätterklubb, som arrangerar den årliga klätterträffen.

– Det kändes bättre att vara samlade i stället för att alla skulle åka hem. Nu fick alla möjligheten att prata med varandra och tillsammans bearbeta det som hade hänt.

Svenska Klätterförbundet samlar nu in information om olyckan och kommer eventuellt att göra en utredning. Av resursskäl kan inte förbundet utreda alla allvarliga olyckor, utan prioriterar händelser där det finns viktiga lärdomar att dra för att förbättra säkerheten.