Bergsport vann ”Folkets pris” – fin utmärkelse på Svenska Designpriset

Svenska Klätterförbundets medlemstidning Bergsport kammade hem utmärkelsen ”Folkets pris” under Svenska Designpriset under torsdagskvällen. – Vi är så glada att många röstade på just vår medlemstidning och att designen uppskattas, säger Janna Askenberg, kommunikationsansvarig på Svenska Klätterförbundet.

Formgivaren Lena Andersson jublar när Bergsport tilldelas ”Folkets pris” på Moderna Museet i Stockholm.

Svenska Klätterförbundets medlemstidning Bergsport tilldelades det prestigefyllda ”Folkets pris” vid årets upplaga av Svenska Designpriset, i kategorin ”Redaktionell Personal/kund/medlemstidning”. Tidningen delar priset med Matsmart Waste Magasin, som fick exakt lika många röster.

Det här hade jag inte kunnat ana när jag satt och jämförde tryckeriets olika papperstyper för ett par år sedan. Det var där och då det började, kan man säga. Sedan kom Lena in i bilden, och som den erfarna designer hon är tog hon fram hon en strålande form. Vi på Svenska Klätterförbundet är så glada att Lena gör just vår medlemstidning, säger Janna Askenberg.

Tidningen var nominerad för den re-design som genomfördes 2022, när Bergsport återuppstod efter ett par års paus. Bakom formen står Lena Andersson på byrån Olga & Friends – en del av Ågrenshuset.

Det är fantastiskt att jobba med Lena. Jag och Andreas Andersson står för innehållet och Lena gör layouten. Varje nummer stöts och blöts ganska hårt, så det är kul med det här erkännandet. Just ”Peoples Choice” speglar läsarnas uppskattning, som Jerringpriset, och det är tydligt att vårt slit har betydelse, säger Janna Askenberg.

Bergsport gavs ut för första gången 1973, och då som en enkel stencil. Genom åren har mängder av klättrare engagerat sig i såväl innehåll som form, och tidningen har utvecklats till det som den är i dag.

Jag är så glad att vi valde att behålla Alvaro Susenas logga, som nu börjar kännas riktigt klassisk. Det är ett fint sätt att knyta an till det som var förr, säger Janna Askenberg.

—> Nästa vecka delas Bergsports höstnummer ut. För dig som vill läsa gamla nummer finns allt samlat här.

Om Svenska Designpriset

Svenska Designpriset är en av Sveriges största tävlingar inom visuell kommunikation och lyfter fram landets bästa exempel på formgivning och grafisk design. ”Folkets pris” röstas fram av allmänheten och delas ut till de bidrag som engagerar mest hos publiken.