Snart dags för Tränarkonferensen 2024 – några platser kvar

Svenska Klätterförbundet satsar på att fortbilda tränare med satsningen Tränarkonferensen. Den 23 november är det dags för en heldag med inspiration, nätverkande och ny kunskap. – Det finns fortfarande platser kvar. Jag hoppas att vi lyckas fylla dem med peppade tränare, säger Tove Wåhlin, projektledare.

Svenska Klätterförbundet lägger fokus på klättertränare med Tränarkonferensen.

Tränarkonferensen är ett nytt koncept för Svenska Klätterförbundet. Idén föddes ur ett par år av dåligt engagemang från tränare kring den årliga Tränarträffen.

– Vi insåg att det var dags att göra något nytt. Upplägget för Tränarkonferensen är tänkt att vara brett och locka tränare på olika nivåer och för olika åldersgrupper, säger Tove Wåhlin, projektledare och ansvarig för området träning på förbundskansliet.

Tränarkonferensen arrangeras i Sickla i Stockholm, och på agendan finns såväl föreläsningar som workshops. På agendan finns bland annat en föreläsning om att träna skadeförebyggande med Kristoffer Lindbäck, en workshop om skojig träning för barn med Johan Andersson och en workshop på temat ökad rörlighet för klättrare med Per-Ola Nilsson. Det är idel välkända namn i klättertränarkretsar.

– Det är viktigt för oss att det här blir en riktigt bra dag. Förbundet vill verkligen satsa på tränare och på att utveckla både den samlade kompetensen i Klättersverige och varje enskild klubb, säger Tove Wåhlin.

Då det finns några platser kvar, har förbundet valt att förlänga anmälningstiden till den 5 november.

– Vet du någon som vill utvecklas som tränare? Tipsa gärna om Tränarkonferensen. Det gäller att boka de sista platserna innan någon annan gör det.

Tränarkonferensen 2024 arrangeras på Dieselverkstaden i Sickla i Stockholm den 23 november.

Läs mer och anmäl dig via denna länk.