Laddar Evenemang

Grundkurs alpinklättring, Sylarna

25 september - 28 september

6000SEK

Välkommen med din anmälan HÄR.

Datum: 25-28 september 2024. Start i Sylarna kl. 8.30 den 25/9, slut i Sylarna kl. 16.00 den 28/9.

Förkunskaper: Viss klippklättervana (gärna motsvarande SKF:s ”Grundkurs klippklättring”). Viss fjällvana. God kondition.

Kursledare: Martin Bruce Lundberg, bergsguide

Antal deltagare: 5-6 deltagare.

Kursavgift: 6000 kronor

Ingår ej i kursavgiften: Transport, boende, mat, personlig klätterutrustning.

Frågor: Mikael Knutsson på Svenska Klätterförbundet, mikael.knutsson@klatterforbundet.rf.se, svarar på frågor gällande bokning och betalning.

Övrigt: Rep samt säkringar för is och klippa finns att tillgå. För att gå kursen måste du vara medlem i en SKF-ansluten klubb. Martin möter upp i Storulvån på förmiddagen den 24 september för gemensam färd till Sylarna).

Om anmälan: Sista anmälningsdag är 24 augusti. Anmälan är bindande. Betalning bekräftar anmälan och ger dig en plats i turordningen om kursen blir fullbokad. Deltagaravgiften återbetalas till den som inte får plats.

Vid återbud: Får du förhinder innan sista anmälningsdatum återbetalar vi endast om du kan uppvisa ett läkarintyg och/eller vi kan fylla platsen med en annan deltagare, mot en administrationsavgift på 500 SEK.

Kursmål:

• Kunskap att göra enkla alpina turer på egen hand och vara del av ett mer erfaret replag på medelsvåra turer.
  • Fyra trevliga och roliga dagar tillsammans i bergen.

Huvudsakligt kursinnehåll:

• Stegjärn-och isyxteknik på snö, is och klippa
  • Glaciär: inknytning, glaciärfärdsel, sprickräddning, glaciärteori
  • Alpin klättring: replagsförflyttning, rephantering
  • Self arrest
  • Navigering
  • Turplanering
  • Riskanalys
  • Utrustningskunskap
  • Läs mer: Boende, resa och packning – grundkurs alpin klättring.

Start:
25 september