Klättring utomhus

Frihet. Adrenalin. Gemenskap. Höga berg, små block. En ensam padda, utrustning för många tusentals kronor. Utomhusklättring betyder olika saker för olika klättrare, men vi delar en viktig uppgift: Vi måste värna tillgången. Klättring är ingen mänsklig rättighet – det händer att berg stängs. Vi i Svenska Klätterförbundet värnar utomhusklättringen via vårt accessarbete. Hoppas du vill göra rätt med oss.

Stötta klättringen: Ta ansvar utomhus

Inom Svenska Klätterförbundet är det som kallas för “access”, tillgång till klippor och berg, ett prioriterat område med en egen kommitté.

Klubbinfo

Det är för klubbarna vi finns. 80 klätterklubbar har valt att ansluta sig till oss i Svenska Klätterförbundet. Utan er vore vi ingenting. Vi gör vårt bästa för att stötta i högt och lågt. Att ansluta klubben till förbundet ger en mängd fördelar – vårt jobb är att skapa goda förutsättningar för er och era medlemmar.

På gång inom utbildning

När är examinationen för klippinstruktörer? När kan jag gå en instruktörskurs i pedagogik? Svaren hittar du i vår utbildningskalender.