Ansökan och kriterier
SKF:s anslutna klätterklubbar kan söka bidrag från Accessfonden. Det ska i första hand vara till en speciell accessinsats i klubben, men kan i enstaka fall delas ut till att få ett löpande arbete igångsatt.
Ansökan ska innehålla
- Varför bidrag önskas
- Hur mycket bidrag som önskas
- Bakgrund till problemet samt hur åtgärden ser ut för att lösa det
- Anledning till att just detta förhindrar/förebygger ett eventuellt accessproblem.
- Ett datum på när problemet ska vara löst. Om problemet som man sökt pengar för inte kan lösas till denna deadline har Accesskommittén/SKF rätt att kräva att bidraget betalas tillbaka eller att man motiverar anledningen till detta på ett sätt som Accesskommittén godkänner.
Kriterier för att erhålla bidrag
- Endast klubbar kan söka, ej enskilda personer.
- Hållbar och långsiktig lösning på ”problemet”.
- Etablerade klätterklippor/områden prioriteras
- Klippor/områden med höga klättervärden prioriteras
- Bidraget ska gynna många
- Bidrag ska ej ges till löpande utgifter inom klubben (t ex årsavgiften till vägföreningen) utan till punktinsatser eller igångsättning av ett löpande arbete.
- Ansökan ska vara i linje med Accessfondens riktlinjer.